سیاچمانه هورامی
به وبلاگ احمدی خوش آمدید مدیر وبلاگ
کلبه اندیشه و احساس 1
بنـــــــر تبلیغاتی رایـــــگان 1
کشتی.کامیاران 1
ردیاب جی پی اس ماشین
ارم زوتی z300
جلو پنجره زوتی

پالنگان،کامیاران ،کردستان






شاعر شهير كرد قانع  در اين مورد به هوارمان مي­فرمايد:

 شاخی هه ورامان هه ر چه ند ره نجه روم

زور چاک بزانه که مه منونی توم

 چونکه پاراستت تو ئه م زمانه

تیکه لت نه کرد له گه ل بیگانه

 هنوز در زبان هورامي ترانه­هايي وجود دارند كه در ستايش آشور، زرتشت، و آتشكده­هاي آن خوانده مي­شوند و سياچمانه يكي از ترانه­­هاي دنياي پهناور موسيقي باستاني اورامان است. در كتاب برهان قاطع درباره وجه تسميه هورامان نظريه­هاي متفاوت وجود دارد .مي­گويد اورامن نوعي خوانندگي و گويندگي باشد و شعرآن به زبان پهلوي است. و شمس قيس رازي صاحب كتاب المعجم في معابير الاشعار العجم (سده هفتم هجري) مي­گويد: خوشترين آواز فهلوياتي است كه ملحونات آنرا اورامنان مي­خوانند و اهل دانش ملحونات اين وزن را ترانه نام كرده­اند و شعر مجرد آنرا دوبيتي خوانند. طبق گفته قيس رازي فهلويات يعني اشعاري را كه با آواز خوانده مي­شده است لحن اورامن يا اورامنان گفته­اند:

لحن اورامي و بيت پهلوي         زخمي رود و سماع خسروي

پس آوازهاي اورامي بخصوص سياچمانه در نزد مردم اورامان جايگاه والايي دارد و آنرا از كهن­ترين ميراث فرهنگي خويش محسوب مي­نمايند. طبيعت اورامان بصورتي است كه افراد در كوهها و كنار بيشه­زاران به پرورش گوسفندان و جانوران طبيعي و اهلي مشغول بوده و عاشق طبيعت هستند و امرار معاش آنها رمه­داري و باغباني و كشاورزي بوده­ و هست. بخصوص هوارنشيني و شبهاي آن وييلاق و قشلاق نمودن و پاييز و زمستان در خانه­هاي روستايي و شهري، بهترين و سرگرمي و حتي آموزش و پرورش، خواندن اشعار شعرا با صداي خوب و خواندن سياچمانه، ورده­بزم، چپله­ريزان  و نوازندگي ني و شمشال و دف كه در آنها بهترين مضامين اجتماعي و ديني واسلامي وجود داشته، خوانده مي­شوند بوده است و گاهي بزرگسالان بهترين اشعار را با سياچمانه بصورت ضرب­المثل بكار مي­برند. و از آنها درسهايي به جوانان مي­دهند و خلاصه اينكه سياچمانه آوازي عجيب و در عين حال دلنواز است كه گوش هر هوراماني را نوازش كرده است و شايد بهترين شنيدني براي هر هوراماني آواز سياچمانه باشد. آن هم با صداي هنرمندان خوب اورامان.

 معني سياچمانه

سياچمانه اين نواي معروف و ملي و سنتي كرد كه مخصوص هورامانات است در ريتم به شيوه­ي هوره مي­باشد. سياچمانه تركيب دو واژه (سياو) و (چم) و پسوند (انه) است سياو همان معناي سياه در زبان فارسي مي­باشد و چم معناي گوناگوني همچون چشم، رودخانه، بيشه كنار رودخانه، خم و خميده دارد. اگر پاره دوم واژه سياچمانه را (چمان) + (ه) نسبت در نظر بگيريم، خم شدن معنا مي­دهد. بنابراين عنوان اين آواز مي­توان سياچشم، رودخانه سياه و يا خم شدن سياه (خميده ناشي از غم و اندوه) معني كرد. و رابطه آن با آواز بدرستي معلوم نيست مضمون متن سياچمانه را معمولاً وصف طبيعت و غم و هجران و فراق تشكيل مي­دهد سياچمانه داراي متن آزاد است. امروزه در مراسم خاصي اجرا نمي­شود و مي­تواند در شرايط گوناگوني اجرا گردد. در مورد واژه سياچمانه و خواستگاه آن نظرات متفاوتي ارائه شده است. از جمله سياچمانه را جامه سياه معني كرده اند يعني پاره دوم آنرا جه­مه­ن + ه نسبت فرض كرده­اند. و همان معناي جامه را در زبان فارسي را از آن  استنباط كرده­اند. يكي از خوانندگان قديمي اين نوا وجه تسميه سياچمانه را به اين آواز چنين نقل كرده­است : آنچنان كه روايت شده سياچمانه را اولين بار در حضور پيرشاليار كه به روايتي از مغان زرتشتي اورامان بوده است اجرا شده است و وي هنگام اجرا احتمالاً جامه سياه به تن داشته و يا دستار وي سياه رنگ بوده است. همچنين آن را آوازي در وصف سياچشمان دانسته اند زيرا معناي سياچشم نيز مي­دهد. احتمالاً سياچمانه را بتوان به معناي خم شدن، چنبر زدن، به دليل سوگواري معنا كرد. همچنان كه مراسن (چه­مه­ر) چنين مفهومي را داراست. در لرستان مراسمي به نام چمر برگزارمي­شود كه مراسم آييني سوگواري است. ملودي كه با دهل و سرنا در اين مراسم نواخته مي­شود چمرانه يا چمريانه ناميده مي­شود. همجواري دو منطقه لرستان و اورامان و تشابه عنوان سياچمانه و چمر در تكرار واژه چم در هر دو با توجه به آنچه گفته شد احتمالاً ارتباط آنها را به هم قوت مي­بخشد. با توجه به لحن اندوهگين و خصوصيات ملودي آواز سياچمانه و تقدس آن در نزد مردم اورامان اين آواز را احتمالاً مرتبط با مراسم آييني مذهبي مي­كند كه به تدريج فراموش شده است.

تاريخ سياچمانه

زبان هورامي با قدمتي به قدمت زرتشت و اوستا در تاريخ ايران مي­باشد شاعر شهير كرد قانع مي­فرمايد:

کتیبی زه رتوشت که ئه وستایه

وه ک باقی کتیب خه لا تی خوایه

 به زمان هه ورامی هاته سه ر به شه ر

یانی ها ی زه رتوشت بو به پیغه مبه ر 

1-  چنان كه از اشعار قانع برمي­آيد زبان اوليه اوستا هوراماني است. و مغان زرتشتي اوستا را با صداي زيباي هورامي ديروز كه شايد همان اورامن باشد قرائت كرده­اند. و امروز موسيقي هورامان با ملودي­هاي افسرده و حزينش راز هزاران سال اندوه را درون خود دارد رازي كه از دياري كهن سرزمين باستاني به نام اورامان و ملتي رنج ديده و زحمت كش به نام اورامي(هورامي) سخن مي­گويد. سياچمانه هورامان را بايد همانند تاريخ قديمي و باستاني در ريشه و فرهنگ و هنر غني كرد نگاه كرد. ريشه و تمدني چهار هزار ساله كه مي­تواند هنر باستاني و غني را به تمام جهان بنماياند و هنر اين ملت را به حال و آينده نشان بدهد همچنان كه گفته شد سياچمانه در ريتم به شيوه هوره مي­باشد. طبق تاريخ زماني كه خسرو پرويز ساساني به منطقه اورامان آمده است باربد رامشگر و خواننده آن عصر آوازي را كه با خصوصيات اين منطقه سازگاري داشته خوانده كه اورامن نام آن آهنگ بوده است و سياچمانه امروزي را يادگار آن آواز مي­دانند . وگويند كه سياچمانه 3740 سال پيش براي ستايش و راز و نياز با زرتشت پيامبر تولد و جان گرفته، بعد از 2320 بار خواندن و زنده كردن در زير بادي سياه گم شده است. سياچمانه كه توسط يوسف ياسكه مشهور گرد و غبار روي آن  پاك شده و همانند يك گوشواره طلايي بر گوش تاريخ گوش­آويز كرده­است. اين پيشينه موسيقاي اهورايي بعد از يوسف ياسكه هنرمندان اورامي بخصوص عثمان هورامي آنرا مجدداً زنده و همانند يك باغبان از اين باغ رنگين محافظت نموده و ميوه­هاي شيرين آنرا چيده است . سياچمانه بدون اغراق دلنشين­ترين آواز هورامي و شايد كردي است. از چند جنبه مي­توان اين آواز را موشكافي و آناليز كرد. زيرا  بايد سياچمانه را واقعاً احساس كرد تا بتوان درباره آن  مطلبي گفته يا نوشته شود.

 مشخصات سياچمانه

1- عناوين متفاوت آوازها در منطقه كردستان و مفاهيم سياچمانه، دره­يي، گوشي، ورده­بزم، اختصاص به موسيقي اورامان دارند. موسيقي اورامان مطلقاً آوازي است برعكس ديگر مناطق. اجراي ساز يا ملوديك در همراه آواز يا اجراي سازي به تنهايي و بدون آواز رايج است. ملودي­هاي رايج در موسيقي هورامان هر يك به مراسم و شرايط خاص تعلق دارند. مفاهيم متفاوت آوازها علاوه بر اينكه تعلق آنها را به مراسم و شرايط مختلف نشان مي­دهد گوياي مدرن بودن موسيقي هورامان مي­باشد. اين مفاهيم به اين قرارند: سياچمانه دره­يي، شيخانه، گوشي،ورده­بزم و دلنشين­ترين آواز هورامي سياچمانه مثل ديگر فرم­ها از اشعاري فولكلوريك مايه مي­گيرند ولي برخلاف حيران و لاوك مفاهيم كوتاه و مقطع دارند. هر بيت شعر مستقلاً مفهوم واحدي دارد از ويژگي­هاي سياچمانه كشش صدا و تراكم امواج صوتي در حنجره و امتداد آن است كه مي­توان آنرا نشانه روح استقامت و پايداري و تداوم در برابر جلوه­هاي سخت زندگي در كوهستان زيباي منطقه اورامان دانست.

2-  از اينكه هنرمندان هورامي كه سياچمانه خوانده­اند اغلب سوادي چه آكادميك و چه سنتي نداشته­اند و شايد در حد خواندن و نوشتن عادي در مكتب­خانه­هاي قديمي. ولي آنها طبق غريزه خداداي خود مانند زنبور عسلي كه از شهد بهترين گلها براي توليد عسل مرغوب استفاده مي­كنند اغلب بهترين اشعار شاعران مشهور كرد مانند مولوي، بيساراني، صيدي، ميرزا عبدالقادر پاوه يي استفاده كرده­اند چه خود به طور خدادادي اشعاري با مضمون­هاي اجتماعي و ديني و مرثيه­اي سروده و خوانده­اند و سياچمانه را هر چه بهتر و بهتر دلنشينتر كرده­اند

3- شايد زير و بم يكي از مهمترين خصوصيات آن باشد  بطوريكه هر صدايي و هر هنرمند آواز خواني نمي­تواند سياچمانه را بخواند زيرا هم نفس و هم قدرت حنجره و تمرين مداوم و مسلط بودن بر آهنگ­ها را در حد زيادي مي­طلبد و هم اينكه سياچمانه همانند جاده­اي صاف و هموار است كه در آن خم و پيچ وجو ندارد. زيرا وجود خم و پيچ و بريدگي و قطع شدن در اين آواز  آنرا ناموزون مي­كند.بايد هنرمند سياچمانه خوان بداند كه در كجا صدا را بم و در كجا زير و در كجا آنرا قطع مي­كند  

4- و ازخصوصيات ديگر سياچمانه آن است كه بدون موسيقي چه جديد و چه قديم خوانده مي­شود و مكان و جايي براي آن  نيست. هنرمند بايد خود هم خواننده و هم نوازنده باشد يعني صداي طبيعي هنرمند كامل كننده آواز است.اين بدان معني نيست كه سياچمانه قواعد موسيقي امروزي را ندارد. به گفته كارشناسان امروزي سياچمانه نتها و دستورات موسيقي را به بهترين وجه رعايت نموده و خواننده چه بصورت سنتي و حرفه­اي آنها را ياد گرفته و رعايت مي­كند بعضي وقتها صداي كبك يا صداي بلبل يا ني و شمشال سنتي كه بصورت طبيعي با سياچمانه هم­خواني دارند به همراه صداي خواننده ضبط و پخش مي­شود كه جذابيت ديگري به سياچمانه مي­دهد بخصوص صداي كبك كه موسيقي طبيعي و خدادادي كوهستانهاي هورامان است.

5- از خصوصيات ديگر سياچمانه آن است كه يك هنرمند مي­تواند آنرا به تنهايي اجرا و بخواند يا اينكه با هنرمندان ديگري كه اغلب دو نفر هركدام يك بيت يا يك مصرع را بخواند كه اين جذابيت و دلنوازي ديگري به سياچمانه مي­دهد به خصوص گاهي سوز دل كه از دل هنرمندان بيرون ­مي­آيد و به دل مي­نشيند باعث گيرايي و جذابيت آواز مي­شود. هركدام از هنرمندان بصورت جداگانه مانند دو رقيب يا دو جنگجوي مسلح هنر خود را در عين دوست بودن و مهر و محبت ورزيدن به همديگر جهت پربار كردن بهتر كردن سياچمانه به رخ همديگر مي­كشند و حتي حالت غالب و مغلوب به خود مي­گيرند و بعضي وقتها  در اين بين غالبي وجود دارد. بايد هنرمندان دايره محفوظات شعري قوي داشته باشند تا بتوانند با هم سياچمانه را بخوانند و هر كدام يك مصرع از شعر را بخواند و حتي اگر يك هنرمند يك مصرع را خواند خواننده بعدي اگر مصرع تكميل كننده بيت را ندانست بايد خود قريحه شاعري داشته باشد تا مصرع را تكميل كند و بيت را بسرايد تا در آواز وقفه­اي ايجاد نشود. در ضمن هنرمندي كه سياچمانه مي­خواند بايد به بهترين وجه هم خواننده ورده­بزم و حتي چپله باشد زيرا در سياچمانه از ريتم ورده­بزم استفاده مي­شود.

6- در اشعار فولكلور كه دهان به دهان و سينه به سينه از هنرمندان قديمي به هنرمندان جديد رسيده اسامي اماكن تاريخي، كوه­ها، دره­ها، گلها ودرختان و مكانهاي كردستان و اورامان و اسامي جانوران خوانده مي­شود و اين اسامي در سينه تاريخ محفوظ و اسامي قديمي به همان صورت اصل به لهجه اورامي بدون تغيير باقي خواهند ماند حتي بعضي اوقات اسامي بعضي از اشخاص مانند بگ­زادگان، روحانيون ومشايخ طريقت و خوانين و شكارچيان مشهور و ادبا و علما و اشخاص نامور و ضرب­المثل­هاي مشهور در سياچمانه خوانده مي­شوند پس سياچمانه باعث محفوظ بودن زبان هورامي شده زيرا اشعار ناب و كلمات هورامي در آنها استفاده شده است.

7- يك آهنگ سياچمانه كه در هورامي به آن (بزم) و يك مصرع كه به آن (كلمه) گفته مي­شود بعضي اوقات در يك مصرع يك سياچمانه يك آهنگ و در مصرع ديگر يك آهنگ حوانده مي­شود اما همان دو آهنگ يك بزم را تشكيل مي­دهند كه اين از خصوصيات مهم سياچمانه اورامي است. اگر دو هنرمندآن را بخوانند بهتر مي­توان اين خصوصيات را درك كرد.

8-  از ديگر خصوصيات آوازهاي هورامي آن است كه در همه جا خوانده مي­شوند به قول شاعر:

هه ر وه ختی ئاما سوزی گورانی

نه چول مه په رسو نه ئاوه دانی

 در كوه و دشت و در خانه و در عروسي و عزا و چه در مكان­هاي مختلف اما طبق روال عرف و مربوط به آن مجلس خوانده مي­شوند حتي كساني كه خود تنها هستند سياچمانه را بهترين رفع كننده غم و اندوه دانسته­اند لازم به ذكر است كه هنرمندان اورامان در هيچ كلاسي به صورت عملي و رسمي شركت نكرده­ يا اينكه استادي به صورت امروزي و كلاس موسيقي و آواز مدرن و برنامه مشخص و زمان­بندي  ­شده­اي نداشته­اند تنها به صورت سنتي و بخاطر علاقه و استعداد خدادادي كه داشته­اند و به بهترين وجه كه مورد رضايت مردم اورامان و هنرمندان اين خطه باشد اين آهنگ­ها را خوانده­اند.

9- سياچمانه بصورت تند و كند يا همان (سريع)و(خاو) خوانده مي­شود وتماماً در اواخر هر مصرع از آن لفظ ليل (كنا ليل- تخوا ليل- آخ ليل- تخوا آخ ليل- گيانه­كه­م ليل و...) بصورت كشيده و مرتب تكرار مي­شود كه پايان دهنده هر مصرع است.شاعر شهير كرد گوران در اشعار مشهور خود در مورد سياچمانه و هورامان مي­گويد:

ئه شقی سه ره ری ئیواره ی کانی

به ر ئه دا ته چه م  کلپه ی گورانی

روژ ئاوا ئه بی چه م تاریک دایه

ده نگی کنا له یل هه ر دوایی نایه

مانگ به تریفه ی ناودی ئه کا که یل

هیشتا هه ر گه رمه ناله ی کنا له یل

سیاچه مانه سیاچه مانه

به هه شتی ئه شقه ئه و هه ورامانه

سیاچه مانه سیاچه مانه

هه ورامان جیگا ی سیاچه مانه

 لفظ كناليل همان سياچمانه است كه گوران جايگاه آنرا هورامان دانسته و آنرا ستوده است.

10- هر چند كه در سياچمانه هر بيت يك مثنوي جداگانه است اما گاهي اوقات يك بزم سياچمانه از اول تا آخر آن يك داستان را هنرمند در نظر گرفته و اشعار پشت سرهم به رديف خوانده و داستان را تكميل مي­كنند. مانند داستان شكار (داستان شكار و صياد) يا (داستان عقاب و بزكوهي).

 انواع سياچمانه

 سياچمانه بيشتر به دو گونه شيخانه(عارفانه) و شاد (شيتانه) كه هر كدام به قسمتهاي مختلف تقسيم مي­شوند. اما آوازهاي ديگري كه به آنها در لفظ عام سياچمانه گفته مي­شود در اصل سياچمانه نيستند، ورده­بزم يا گوشي يا بزم خاو يا چپله و غيره به آنها گفته مي­شود. مثلاً آواز عروس آوردن كه بنام (باده باده) و سياچمانه شادي (بزم و گيلاي) كه آوازش نوعي خواندن مردمي است براي استقبال از شادي. سياچمانه چه­مه­ره­يي و شيون وزاري كه مردم را براي شيون و زاري كردن دعوت مي­كند(مانند قور پيوان) . سياچمانه ديگر سحري است كه اين نوع هم آوازي بخصوص دارد و مردم را از خواب بيدار مي­كند و آگاه كردن و خبردار كردن مردم و دعوت كردن آنها براي كار و تلاش، در فصل­هاي مختلف سياچمانه­هاي آمدن بهار، سياچمانه شروع كردن جنگ، سياچمانه خورشيد و ماه­گرفتگي از اين قرارند. اما امروز اغلب اين آوازها بصورت ورده­بزاجرا مي‌شوند.

سياچمانه شادي همچنان كه از اسم آن در وصف خط و خال و زلف يار و بصورت عاشقانه و اوصاف يار خوانده مي­شود هر چند كه با اين وجه از دايره ادب خارج نمي­شود. بصورتي كه بهترين مضامين و اشعار عاشقانه چه از شعراي مشهور كرد و چه از خود هنرمند خوانده مي­شوند. نمونه سياچمانه شاد مانند عرعرگيان، مينا وي و...

سياچمانه شيخانه آوازي براي مجالسي عرفاني است. مي­دانيم كه در تمام اديان بخصوص دين مبين اسلام عرفا و علماي مشهوري وجود داشته ودارند كه همانند چراغي راهنمايي آدميان در ظلمات جهان بوده­اند و اين جهان هيچ­وقت از آن ابرار خالي نخواهد شدو هنرمندان بصورتهاي مختلف چه نقاش و چه خطاط و چه نويسندگان و شعرا آنها را ستايش كرده­اند و در اين بين هنرمندان اورامي با آوازهاي شيخانه اولياي الهي و شيوخ طريقت نقشبندي و قادري را كه در منطقه بيشترين پيرو را دارند مدح و ستايش مي­كنند. و اين نوع سياچمانه­ها يك نوع راز و نياز و دعا به درگاه الهي هستند. دراويش در تكايا و خانقاه­ها به خواندن چنين سياچمانه­هايي تبحر كامل دارند و در مواقع خاص بخصوص در ماه مولود حضرت رسول (ص)، در ماه رمضان و اعياد ديني و اسلامي، و سنتهاي محلي اين سياچمانه را مي­خوانند.مانند سياچمانه گل علي ليل، لاوه لاوه، نازار گيان و... اين سياچمانه ها به صورتهاي تندو كند (سريع) و (خاو) خوانده ميشوند و ريتم­ها و طنين نوع موسيقي كه در آنها بكار مي­رود مختلف است.

سياچمانه دره­يي اين سياچمانه هم مخلوطي است از سياچمانه­هاي حزين و اشعار اين سياچمانه اغلب در مورد غم وغمباري و انواع شكارهايي كه در منطقه انجام مي­گيرند مانند كه­له­هه­رز (شكار بز كوهي در اواخر پاييز و اوايل زمستان). اين آوازها اغلب به صورت داستان وار بيان مي­شوند و گفتگو و مشاجره بين صياد و شكار موضوع اين داستانهاست و شكارچي به عاقبت خود بعد از شكار كمتر انديشيده­است اين سياچمانه اغلب افراد مسن و دوستداران طبيعيت به آنها علاقه­مندند. در اين زمان بيشتر اشعار مرحوم ميرزا محمود مستوفي(محزون) كه در مدح محمدرشيد بيگ لهوني و شكارگاه او سروده­است را به صورت سياچمانه دره­يي مي­خوانند، سياچمانه دره­يي بيشتر در فصل پاييز و برگريزان و فصل برداشت محصول خوانده مي­شود.

خصوصيات سياچمانه دره­يي آن است كه اغلب الفاظ و اسامي آنها همانند همديگر ميباشند تنها هنرمندان خبره مي­توانند آنها را از همديگر جدا و بصورت صحيح بخوانند مانندكاكة هةؤ- ديدَة ديدَة – خؤالَة دادَ و ...

اسامي سياچمانه­ها

دقيقاً نمي­توان گفت كه نام سياچمانه­ها را چگونه انتخاب كرده­اند بعضي وقتها كساني كه يك آهنگ را براي اولين بار خوانده­اند يا آنرا بيشتر و بهتر خوانده­اند  سياچمانه را به نام آنها نامگذاري كرده­اند مانند بزم كاك قادر ، بزم لالو خداكرم، بز رشه غلام، بزم قاله مراد، يا اينكه از كلماتي كه بيشتر در آن آوازها بكار رفته و هنرمندان مشهور بيشتر آن كلمات را بكار برده­اند اسم آنها انتخاب شده­اند. مانند سياچمانه كژل­آي، مينا داد، و يا اينكه اشعاري كه در اوايل آواز بكار مي­روند و هنرمندان مشهور مانند عثمان هورامي آنها را يا طبق عادت يا اينكه بيشتر با مضمون سياجمانه ارتباط دارند يا از هنرمندان قبل از خود ياد گرفته­اند يا اسامي مكانها و هوارهاي مشهور هورامان در ابيات آنها استفاده شده انتخاب شده­اند مانند سياچمانه (بدَية ثيَض ثيَضاو رِاو هةزاراني). بعضي وقتها نام سياچمانه از نام گلها و درختهاي مشهور گرفته شده است مانند سياچمانه هميشه وهار، سياچمانه عرعر.

اسامي چند تن از سياچمانه خوانان مشهور هورامان

هنرمندان كرد همواره نقش سترگي در حفظ و ارتقاي فرهنگ كردستان ايفا نموده­اند و در آن ميان هنرمندان خطه­ي خرم و زيباي اورامان جايگاه ويژه­اي را به خود اختصاص داده­اند و در بسياري از مقاطع تاريخي طلايه­دار فرهنگ و هنر كردستان و اورامان بوده­اند. در طول تاريخ اورامان خوانندگان مشهور زيادي در حافظه تاريخ آمده و رفته­اند كه سياچمانه يا ورده­بزم يا هر دو را خوانده اند اما كساني كه نواي سياچمانه را خوانده­اند به نسبت كمتر بوده­اند. افرادي كه در صده اخير  اين نوا را خوانده­اند مانند احمد مشهور به (ئه­حمه­دو نازاري)، مام حيدر، علي نوسودي، محمد جعفر نودشه­اي، علي گلپي، كريم دارياني، قادر نادري،‌ محمد عبدالمجيد، محمد حسين كيمنه­اي، جميل احمدي(نوسودي)، شفيع كيمنه­اي، و استاد مشهور هورامان عثمان خالدي (كيمنه­اي مشهور به هورامي)،نمي­توان  در مورد آوازهاي اورامي و اورامان و سياچمانه سخن گفته يا نوشته شود اما خدمتي را كه كاك عثمان در طول نيم قرن به سيا چمانه و به هورامان كرده­است را فراموش كرد. معدود هنرمنداني بوده­ و هستند كه هم سياچمانه و هم ورده­بزم وهم شيخانه و چپله و غيره را به خوبي بخوانند اما كاك عثمان هم استاد منحصر به فرد سياچمانه به انواع مختلف آن چه شيخانه چه دره­يي  چه ورده­بزم و چپله بوده وحتي هوره را به خوبي خوانده است . و به بقه شه­ل (كبك خوش­آهنگ) هورامان مشهور گرديده است.ايشان يكه­تاز آوازهاي محلي هورامان است بسياري را اعتقاد بر آن است كه سالها ببايد تا مادر گيتي هنرمند ديگري همچون او بزايد . صداي دلنشين او در اعماق وجود هر اوراي زباني جاي داردو عبارات و كلمات او ورد زبان هر زن و مرد هورامي است صداي ايشان جذابيت خاصي دارد. در زير و بم كردن صدا استاد است. در انتخاب اشعار نغز و تعابير فولكلور اصيل و مناسب استفاده نموده هرچند كه ايشان بي­سوادند اما از ابيات شاعران تراز اول كردستان و اورامان در آوازهايش بهره مي­گيرد وانواع سياچمانه­ها را كه از استادان قديم بياد دارد و چه خود ساخته را در نوارهاي ماندگاري ضبط و پخش نموده­است.بعلت تنوع و فراواني شايد نتوان آماري از آوازهاي ايشان بدرستي بيان كرد. در آوازهايش عشق به وطن زيبايي و نيكي به مردم را ستوده است. اما مدتي صداي ايشان خاموش است و مردم هورامان در آرزوي صداي ايشان در رنج هستند وجود ايشان و ساير هنرمندان عزيز هورامان بهترين استاد براي جواناني است كه سياچمانه مي­خوانند.متاسفانه گذر زمان روي موسيقي همه اقوام تاثير داشته است.امروزه جوانان اورامي با آن شور و هيجان پيشين به موسيقي اصيل اورامي گوش نمي‌دهند و وابستگي جوانان اورامان به موسيقي اورامي خيلي كم شده و اغلب به موسيقي‌هاي جاز،پاپ،راك و عربي و تركي و هندي و... علاقه نشان مي‌دهند و متأسفانه از آهنگ‌هاي اصيل اورامان غافل مانده و به موسيقي‌هاي بيگانه كه هيچ گونه جذابيت و سنخيت با هورامان و هورامانيان ندارد گوش فرا داده و آن را ياد مي‌گيرند كه اين امر در اين اواخر به حد بالايي مشهود است و با اين عمل يادگار كهن اوستايي را به فراموشي مي‌سپارند، حتي گاهي از جوانان اين مرزو بوم مي­شنويم كه مي­گويند اصلاً سياچمانه چه مي­گويد ما علاقه­اي به آن نداريم. و يا آن را به تمسخر مي­گيرند. واقعاً مايه تعجب است كسي كه شعر مولوي و بيساراني و ساير شعرا آن هم با زبان مادري و با آهنگ اهورايي را ناديده مي­گيرد اين مايه تاسف و اندوه است .باعث تعجب است انسانهاي تحصيل كرده‌اي نيز در اين بين ديده مي‌شوند كه اين طرز فكر را داشته و به فرهنگ بومي خود بي توجه و علاقه‌اي ندارند. 

اميدوارم با اتكا به خداوند قادر متعال با همت وتلاش نگهبان سنتهاي خود و نياكانمان باشيم.سياچمانه كه از درد و رنج ملتي و سرزميني كه داراي تمدني با ارزش و تاريخي با فرهنگ غني و آداب و رسوم ويژه، زيبا و وصف شدني سخن مي­گويد خود گوياي حقيقتي است كه مي­خواهند آنرا ناديده بگيرند اما باوجود هزاران سال نه سياچمانه اورامان بلكه خود اورامان نيز زنده است و با تمدنش پايدار خواهد ماند و ما هر چه از هورامان و موسيقي­اش و از داشت­هاي آن بنويسيم و بگوييم كم گفته­ايم. و هرچه از اورامان و موسيقي آن بنويسيم همچون نگرش يك دلداده به دلدار است و چنين گفتاري را پايان پذير نيست. اميدوارم موسيقي هورامان بخصوص سياچمانه را كه چندين سال  است معرف هورامان بوده و هست را صحيح و سالم پاس داريم و تحويل آيندگان نماييم. ا زخداوند تبارك و تعالي سربلندي و سعادت را براي تمام مردم اورامان و مسئولين محترم خواستارم. انشاءالله در پيشبرد و اهداف و. باز شناسي و توليد دوباره و سنن و آداب و رسوم ايراني و تقويت  فرهنگ و هنر منطقه هورامان هر چه بيشتر تلاش و جديت نمائيم.

با تقديم احترام / فردین احمدی 

منابع و مآخذ

1-  مجله اصحاب انقلاب، سال 71

2-  كتاب جغرافياي تاريخي و تاريخ مفصل كرمانشاهان، تأليف محمدعلي سلطاني

3-  ديوان گوران به كردي

4-  ديوان قانع به كردي

5-  اورامان- عباس كمندي

6-  فصلنامه فرهنگ كردستان

7-  فصلنامه زريبار

8-  طوظاري رامان- شماره 44-45

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







+ نوشته شده در جمعه 23 دی 1400برچسب:,ساعت 16:18 توسط فردین احمدی |




انتخابات شورای شهر کامیاران مهندس زاهد نباتی
انتخابات شورای شهر کامیاران مهندس زاهد نباتی
انتخابات شورای شهر کامیاران مهندس هوشنگ مهدی
انتخابات شورای شهر کامیاران مهندس هوشنگ مهدی
انتخابات شورای شهر کامیاران مهندس زاهد نباتی
انتخابات شورای شهر کامیاران مهندس زاهد نباتی
ثبت حریم 20 اثر تاریخی
ثبت ملی روستای پالنگان و روستای ژیوار
پالنگان، سفری بیادماندنی به یک روستای پله‌کانی
جشن نوروز در استان کردستان روستای پالنگان
گزارش یک گردشگر از تاریخ وطبیعت پالنگان
دوره ارتفاع و فضای معلق (مریوان)
مدیر وبلاگ
مسابقات کشتی به مناسبت جام رمضان در شهرستان کامیاران
جشنواره نوروزی پالنگان، از روایت شکست اهریمن تا معرفی جاذبه های گردشگری+تصویر
فاصله بین کامیاران و روستای پالنگان
پالنگان زیباتر از ماسوله+ عکس
عکسهایی از پالنگان 2
برگزاری مراسم پر شکوه فرهنگی و هنری نوروز در پالنگان + تصاویر
سفری به کردستان - روستای پالنگان (از دید یک مسافر)
عکسهایی از پالنگان
پالنگان،کامیاران ،کردستان
کتیبه تنگی بر هورامان
مسابقه دوستانه کامیاران و روانسر به میزبانی شهر روانسر برگزار شد
هنرمند سیدمحمد صفایی
خوا له خوش بو حه ق شناس
مدیر ولاگ
شعر در وصف معلم
راهیابی گروه هنرهای نمایشی توسکا به چهارمین جشنواره منطقه ای زاگروس
زیبا بودن
در کلبه ما رونق اگر نیست صفا هست
هرس کردن درختان فضای سبز و ایجاد فرم های جذاب و متنوع
گلکاری بسیار وسیع در سطح شهر بوشهر
پس لرزه های تئاتر کامیاران و گروه هنری توسکا